|
HOME
De Heer-lijke maaltijd

|
o Paulus zegt: 'totdat Hij komt'. Voor de Jood zal dat zijn met zijn voeten op de Olijfberg. Voor de gemeente het lichaam van Christus is dat tot het moment, dat zij Hem tegemoet gaat in de lucht.
o Er staat 'tot Mijn gedachtenis' (1 Cor.11:24). Bijzonder is, dat er in de grondtekst anamnesis, lett.: opwaarts-herinneren zegt.
o Er is geen sprake van een dogma, in de zin zoals de kerk die gebruikt. In Kol.2:14 is dat vertaald met inzettingen en dan gaat het om de in-zettingen in Hand.15: 23-29, die de apostelen in Jeruzalem de 'broeders uit de heidenen' oplegden: 'onthouding van hetgeen de afgoden de afgoden geofferd is, van het bloed, van het verstikte en van hoererij'. Die inzettingen werden uitgewist, zij waren een symbool van de onderorde-ning van de natiën aan de besnijdenis.
|
o In 1 Cor.13 wel gesproken over het voorbijgaan van profetieën, tongen en kennis, niet over de Heer-lijke maaltijd.
o Er wordt gesproken over 'het nieuwe verbond in mijn bloed'. Dan wordt direct gedacht aan Jer.31: 31 (vgl.Rom.11:26-27). Maar: lees 2 Cor.3:6 eens. Daar heeft Paulus het over 'dienaren te zijn van een nieuw verbond'. Zou dat betekenen, dat wij dienen te denken aan de zegeningen, die in het bloed van Christus naar ons toe zijn gekomen?
N.B.(1)
De vroegere brieven van Paulus wijzen op een 'vollere' onthulling. De Heer-lijke maaltijd opzij schuiven met een beroep op de gevangenschaps-brieven, is toch ook Romeinen opzij leggen met die heerlijke zaken aangaande redding, verzoening en rechtvaardiging?! Wie kan zonder Romeinen 8:28 en 11:36? Gevangenschapsbrieven? Ja, maar niet zonder de 'eerdere' kennis van de eerdere brieven.
N.B. (2)
Is het niet zo, dat door de latere onthullingen in de gevangenschapsbrie-ven zaken worden aangepast, verdiept, verbreed?! Is het 'alles in allen' uit 1 Cor.15 soms beperkt tot gelovigen? Is niet de 'liefde' kenmerkend voor gelovigen - onder elkaar en naar anderen? Kol.3:12-17 verdiept 1 Cor.13!
Paulus spreekt over het bloed. Was dat beperkt tot Israël? Werd dat niet vergoten voor ons? Is de uitwerking van het vergoten bloed van de Heer dan niet universeel? Het is toch de grondslag van al ons heil, voor alles wat de wereld te verwachten heeft. De dood van de Heer is niet te beperken tot een enkele bedeling. Het bloed van Christus is de basis geworden van al onze zegeningen nu en in de toekomst.
Wezenlijk zijn de woorden van Ef.2:13-19. In dit verband vs.13 'het bloed van Christus'.
Het 'nieuwe verbond in zijn bloed' - Paulus zegt niet, dat het met ons gesloten wordt, maar dat het bloed, dat het verbond met Israël bevestig-de, ook voor de rest van de schepping vergoten werd. Gelovigen mogen dat nu al beseffen en eruit leven.
o Het houden van de maaltijd is geen inzetting of gebod, geen dogma of ritueel. Deze is niet op een speciaal moment. Het hangt niet af van een 'functionaris'. Er is geen uitsluiting en geen enkele sanctie, als niet wordt deelgenomen. Het houden ervan is vrijwillig. Ieder is van harte uitgeno-digd.
o Zoals Ieue (Ex.12:13) voorbij ging, toen Hij het bloed zag, zo mag dat ook voor ons zijn! Als Pesach een schaduwbeeld is en het vieren een machtige verlossing in herinnering brengt, waarom zou het grote scha-duwbeeld ervan, het vlekkeloos lam, wiens dood een overstijgende red-ding - ook voor de natiën geldend, teweeg brengt, niet herinnerd worden?
o Het lichaam dat gebroken werd, gold niet alleen de discipelen, maar ook de heiligen te Corinthe, niet alleen voor de Efeziërs en voor ons, en: niet alleen voor heiligen, maar uiteindelijk voor heel de mensheid.
Als de gemeente de Heer-lijke maaltijd houdt, is het: met elkaar eten en drinken, gezamenlijk omhoog-herinneren, beseffen wat de dood van de Heer uitwerkt in ons en uitwerken zal en … beseffen dat die herinnering aan toen ons nu bepaalt bij zijn komen t.Z.t.! De vreugde ligt in het deel-nemen, er wacht geen beloning. Er is ook geen wens zich te onderschei-den of wat dan ook.
E-H toer/wal/161209
|
|
|